Lahden Runomaraton ry

Yleistä

Lahden Runomaraton ry on vuonna 1982 perustettu Lahdessa toimiva yhdistys, jonka tehtävänä on edistää suomalaista runoutta ja sanataidetta. Yhdistys on toimintansa aikana ollut monin tavoin vahvasti mukana suomalaisen kulttuurin kentässä. Lahden Runomaraton ry toimii yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön, Lahden kaupungin sekä suomalaisten kulttuuriorganisaatioiden kanssa.

Runokilpailut ja -kirjat

Yhdistys on järjestänyt yhteensä 20 valtakunnallista runokilpailua, joiden parhaimmistosta on koottu antologiat.

Ensimmäinen runokirja ilmestyi vuonna 1984. Runokilpailuja on järjestetty mm. MTK:n ja Maaseudun tulevaisuuden kanssa (Runo kasvaa maasta vuonna 1989) ja Fazer-konsernin kanssa (Sininen hetki ja Blå Stunder vuonna 2009 sekä Runoja ja ruisleipää vuonna 2010).

Runokilpailuihin on lähetetty yhteensä yli 55 000 runoa. Suurin osa runoista on arkistoitu Lahden Runomaraton ry:n toimesta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon, jossa ne ovat harrastajien ja tutkijoiden saatavilla.

Vuonna 2014 yleiseen runokilpailuun otettiin mukaan myös runovideosarja. Runovideot sekä muu visuaalinen runous ovat vahvasti mukana yhdistyksen kilpailutoiminnassa ja tapahtumissa.

Katson sinua, maani (2017)
Sokeria Viinissä  (2014)
Runonmaassa asuu sininen käärme (e-Kirja, 2014)
Kaiken kansan työrunot (2012)

Sinisiä hetkiä (2009)
Blå Stunder (2009)
Runoja leipälaatikosta (2011)
Hän asuu vierashuonetta (2007)
Liian iso karuselliin (2005)

Unelmat ja naamiot (2003)
Vapaus nyt. (2001)
Katson kauas – kuuntelen (2000)
Rakastan rakastat rakastaa (1998)
Ajetaan lujaa (1995)
Ilossa elämän siivet (1993)

Runo kasvaa maasta (1992)
Matkalla huomiseen (1990)
Runomaraton 1988
Runomaraton 1986
Runomaraton 1984

Tapahtumat ja toiminta

Tapahtumat

Lahden Runomaraton ry on järjestänyt vuodesta 1982 Runomaraton-tapahtumia, aluksi Mukkulan kartanonpuistossa ja vuodesta 2012 alkaen Lahden keskustassa. Tänä päivänä Runomaraton on valtakunnallinen ja kansainvälinen kaupunkifestivaali, johon sisältyy eri kohderyhmille suunnattua monitaiteista ohjelmaa.

Pienimuotoisempia tapahtumia järjestetään ympäri vuoden itsenäisesti ja yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Vuonna 2013 aloitetut sunnuntai-iltapäivien Runokahvilat ovat jo vakiinnuttaneet paikkansa Lahden toistuvissa tapahtumissa ja Poetry Slamin SM-karsintakilpailut ovat jo vuosia kuuluneet yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin.

Runokilpailut ja -tapahtumat ovat olleet monelle suomalaiselle nykyrunoilijalle ponnahduslauta runojen kirjoittamiseen ja kannustava voima kirjoittamisen jatkamiselle. Yhdistys järjestää ja tukee myös kirjoittamiseen ja lausumiseen liittyvää koulutusta.

Kansainvälinen toiminta

Lahden Runomaraton ry:llä on ollut 30 vuoden ajan tiivistä yhteistyötä mm. Ruotsin Suomalaisen Kirjoittajayhdistyksen (RSK), Petroskoin yliopiston suomenkielen laitoksen sekä Viron kirjailijaliiton runoilijoiden kanssa. Yhdistyksellä on ollut vuodesta 2005 ainutlaatuinen yhteistyö kuwaitilaisen runo-organisaation, Al-Babtain-säätiön (Foundation of Abdulaziz Saud Al-Babtain´s Prize for Poetic Creativity) kanssa. Kansainvälisen yhteistyön johdosta Suomessa on vieraillut runoilijoita Ruotsista, Venäjältä, Etelä-Afrikasta, Irakista, Egyptistä, Australiasta, Virosta ja Japanista.

Lahden Runomaraton ry:n tulevaisuus

Lahden Runomaraton ry:n tavoitteena on jatkaa runouden puolestapuhujana monipuolisia keinoja käyttäen. Kaikki jo ilmestyneet sekä tulevat runokirjat julkaistaan sähköisinä versioina. Uusien runoilijoiden kirjoitustyötä ja tuotannon julkaisua halutaan helpottaa ja tukea nykytekniikan avulla.

Yhdistyksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on sanataiteen ja runouden perinteen siirtyminen tuleville sukupolville. Lapsia ja nuoria halutaan innostaa kiinnostumaan omasta kielestä, lukemaan ja kirjoittamaan runoutta. Yhteistyötä koulujen ja oppilaitosten kanssa tullaan jatkossa lisäämään entisestään.

Tule mukaamme runon ja sanataiteen
kiehtovaan maailmaan!

Lahden Runomaratonin hallitus 2024

Kunniapuheenjohtajat ja kunniajäsenet
Liisa Salo, kunniapuheenjohtaja
Risto Ahti, kunniajäsen
Tuija Kakko, kunniajäsen

Edesmenneet kunniapuheenjohtajat
Jouko Skinnari, k. 21.4.2016

Lahden Runomaraton ry:n toimisto
Rautatienkatu 3
15100 Lahti

toimisto[at]runomaraton[piste]fi

Laskutusosoitteet

Verkkolaskut

Verkkolaskutusosoite: 003705608613
Operaattori/Välittäjätunnus: 003721291126 (Maventa Oy)
Välittäjän tunnus: DABAFIHH (jos verkkolaskujen välittäjänä on pankki)

Paperilaskut
(tähän osoitteeseen ei muuta postia)

Lahden Runomaraton ry 05608613
PL 100 80020 Kollektor Scan
Huom! Koko osoite y-tunnus mukaan lukien pitää olla myös laskulla, pelkästään kirjekuoreen kirjoitettuna ei riitä.

Voit myös toimittaa laskun (PDF) sähköpostilla osoitteeseen:
invoice-05608613@kollektor.fi

Maksut tilille FI82 5610 0740 0836 14, OKOYFIHH.

Lahden Runomaratonia tukevat